tirsdag den 18. september 2012

Små og større ting

Resultatet af sidste uges monitorering faldt heldigvis ud til kampagneskolernes fordel - dog ikke med helt så overbevisende tal, som vi havde håbet. Der var et lidt større fremmøde af elever og et langt større fremmøde af lærere på kampagneskolerne, men desværre var procentdelen af lærere, der var forberedte til at undervise, lige lav på kampagneskolerne som på skolerne, hvor kampagnen ikke fandt sted. Sådan ser resultatet ud

ATTENDANCE FOR STUDENTS AND TEACHERS DURING THE 1ST WEEK

Campaign schools
Control schools
Total # of students registered
381
301
% of girls
41%
41%
% of boys
59%
59%
% of registered students present during the 1st week
53%
43%
% of girls
42%
38%
% of boys
58%
62%
Total # of teachers assigned
14*
15
Percentage of assigned teachers present during the 1st week
73%
39%
Percentage  of assigned teachers prepared during the 1st week
14%
13%

Jeg skulle egentligt ikke have været med til at udføre denne monitorering, da første skoledag/uge skulle have fundet sted allerede i august før min ankomst. Men det har været en god erfaring og givet mig en god baggrundsviden for den undersøgelse, som jeg er her for at udføre.
I denne uge er jeg gået i gang med at planlægge undersøgelsen med henblik på hvilke metoder vi skal bruge til at indsamle vores data, hvornår og hvem der skal indsamle dem, og jeg forbereder spørgeskemaer. Første udkast er nu hos min vejleder og jeg venter på hendes gode råd. Det er meget spændende at være med i hele processen - og at være ansvarlig for den - og jeg kan jo godt lide at planlægge. Men allerede efter to hele dage på kontoret kan jeg slet ikke vente til, at jeg skal ud i felten igen. Det er langt mere spændende at være med derude, hvor det sker, tale med lærerne, skoleinspektørerne og forældrene samt møde eleverne, som bare så gerne vil gå i skole. Så gerne, at de, selvom de ikke har nogen underviser, sidder i klasseværelserne og venter på at modtage den undervisning, som de er blevet lovet.

Men jeg arbejder jo heller ikke hele tiden, og Zwedru har da også budt på andre oplevelser. Folk er generelt meget venlige her, og de vil meget gerne hilse. Særligt børnene er meget glade for at give hånd og spørge efter mit navn. Jeg har mange venner allerede - men desværre svært ved at huske alle deres navne.
I lørdags var jeg på det lokale marked for at handle ind. Jeg købte ris, salt, løg, havregryn, aubergine (hele 4 forskellige slags), okra (en grøntsag) og grønne bønner på dåse. Jeg er selv ganske tilfreds med indkøbet. Med tiden bliver det dog nok lidt ensformigt at spise auberginer, som mere eller mindre er den eneste friske grøntsag, der kan købes her. Men indtil videre behager maden mig, og det er skønt at jeg nu kan tilberede mine egne måltider.
Lørdag aften var jeg inviteret til fest sammen med Alyssa hos Bastian, som er dansk FN udsendt. Han og hans nye hustru holdt stor fest med både hvidvin, rødvin og forskellige slags øl, hvilket ellers ikke ses her. Det var godt med en god fest og en lille brandert. I morgen aften er jeg inviteret til 'Dansk Aften' hos Bastian sammen med Claus, som også er dansk FN udsendt. Det indebærer vist bare, at vi skal tale dansk og spise al den nutella, som Bastian for nyligt har importeret.

1 kommentar: